Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies. Instellingen |
UA-96340704-17
Privacybeleid: klik op activeren om deze plug-in te laden. Bij activatie worden gegevens aan Facebook doorgegeven.
Spierpijn

Spierpijn

published at 18.02.2019

Alles over spierpijn

Bijna iedereen heeft wel eens spieren ontdekt waarvan je het bestaan nog niet afwist... Spierpijn! Hoe ontstaat dit en belangrijker, wat kan je eraan doen?

Je hebt intensief getraind en oefeningen gedaan die je niet gewend bent. De dag daarna voel je je spieren branden en je ledematen zijn stijf. In de volksmond spreekt men dan van spierpijn. Een onaangenaam gevoel, ja, maar het kan gelukkig geen kwaad. De oorzaak van spierpijn hoeft niet per se sporten te zijn, maar het kunnen ook andere activiteiten zijn waarbij je je spieren op een ongebruikelijke manier worden belast, zoals schilderen of schoonmaken.

Symptomen

Spierpijn uit zich in de vorm van algemene pijn in de betroffen spierzones. Daarnaast zijn de spieren stijf en verhard (reflexspanning) en gevoelig voor druk en aanraking. Bij spierpijn verliest de spier tot 30% van zijn normale kracht. Dit verklaart waarom als je traint met acute spierpijn, je vaak in een slechtere conditie bent en de training inspannender lijkt dan normaal. De pijn van de spier wordt ook doorgegeven aan de aangrenzende gewrichten, zodat je algemene mobiliteit beperkt is.

Normaal gesproken bereikt spierpijn zijn piek op de tweede dag en zakt dan langzaam weer weg. Na een week ben je meestal weer pijnvrij. De spieren genezen binnen 7 dagen vanzelf zonder blijvende schade.

Als je spierpijn langer dan een week aanhoudt, is het raadzaam om een arts op te zoeken. Wellicht is er sprake van een andere spierblessure zoals overbelasting, kneuzing of een scheurtje.

Oorzaak en gevolg

Spierpijn op zich is dus onschadelijk, maar de klachten behoren toch tot de categorie sportblessures. De pijn ontstaat namelijk door kleine verwondingen in de spiervezels. Als spiervezels ongewoon worden uitgerekt ontstaan microblessures. Dit gebeurt vaak als externe krachten en stop- of vertragingsbewegingen de spieren extra belasten.

Deze microblessures van de vezels laten water binnendringen wat zich in de vorm van oedemen ophoopt. Een oedeem zorgt ervoor dat de spiervezels opzwellen en uitzetten. Spierpijn is in principe dus de uitrekkende pijn van de spier, veroorzaakt door waterophopingen in de spiervezels.

Mythe 1: lactaat veroorzaakt spierpijn

Het gerucht dat spierpijn ontstaat door melkzuur (lactaat) die het lichaam bij een inspanning en stress produceert, is hardnekkig. Dit is echter niet correct en ook niet logisch, aangezien spierpijn ook optreedt na sporten en/of bewegingsvormen, waarbij je geen of zeer weinig lactaat aanmaakt. Hoewel lactaat op korte termijn pijn in de spier kan veroorzaken, bijvoorbeeld op het moment dat je intensief traint, verdwijnt deze pijn onmiddellijk zodra de spier weer zuurstof ontvangt en weer aëroob werkt.

Sporten met veel explosieve bewegingen zoals tennis, sprinttraining, voetbal of krachttraining veroorzaken vaak spierpijn in tegenstelling tot sporten met meer uniforme bewegingen als joggen en zwemmen.

Spierpijn is overigens ook geen teken van een gebrek aan conditie: ook goed getrainde mensen krijgen er last van als ze nieuwe bewegingen doen. Hoe langer je al een bepaalde oefening doet, hoe beter je lichaam de beweging synchroniseert, waardoor het risico op spierpijn afneemt.

Een andere oorzaak van spierpijn (die echter minder vaak voorkomt) is langdurige en intensieve training. Een langdurige belasting zoals marathontraining die ontstekingen in de spieren met bijbehorende klachten veroorzaakt.

Mythe 2: zere spieren bewijzen dat je effectief hebt getraind

Pijnlijke spieren zeggen niets over de effectiviteit van de training, maar wijzen er alleen op dat een beweging ongewenst, ongecoördineerd of te intensief/te lang is uitgevoerd. Je regeneratie duurt na een dergelijke belasting langer dan normaal. Misschien moet je zelfs een trainingssessie laten uitvallen. Daarom is het beter om spierpijn te vermijden.

Mythe 3: een massage helpt

Als je last hebt van spierpijn dan kan een massage eerder schade dan voordeel opleveren. Een klassieke massage met veel druk op de spieren belast de spiervezels opnieuw. Dit vertraagt de genezing van de micro-scheurtjes. Een massage kan dan echt pijnlijk zijn zodat je niet kan ontspannen.

Dit helpt wel

Laat in een acuut geval van spierpijn je lichaam tot rust komen. Pauzeer je sportieve plannen totdat de spierpijn duidelijk is afgenomen of verdwenen. Doe een ontspannen wandeling, omdat licht verwarmde spieren minder pijn doen dan volledig koude spieren. Als je toch wilt gaan sporten, doe dan een activiteit met niet te intensieve en gelijkmatige bewegingen zoals zwemmen, fietsen en losjes lopen. In geen geval mag het aangetaste spiergebied opnieuw worden belast (bijv. door krachttraining).

Een andere manier om spierpijn te verlichten is warmte. Warmte ontspant en bevordert de bloedcirculatie in de spier, wat het genezingsproces versnelt. Een warm bad of saunabezoek is een echte aanrader. En een warme kruik kan ook verlichting brengen.

Voorkomen is beter dan genezen

Laat je lichaam wennen aan nieuwe soorten oefeningen en bewegingen. Zo kan je spierpijn prima voorkomen. En we kennen het van de voetballers met hun ijsbad, een koud bad na de training beperkt het risico op spierpijn tot een minimum. Ook een goede warming up voor de training vermindert het risico op overbelasting, gescheurde spieren en andere blessures.